Monday 6 June 2016

Hari kedua pose... kebetulan hari ni x de byak job. Saya x tau nak buat apa. Terasa nak share resepi mi kari. Tapi sorry la x de pic. Saya mmg suka makan mi kari. Dulu masa belajar kat U saya selalu pergi pasar mlm sbb nak makan mi kari dan harga mmg murah RM2.50 je.. Masa tu saya ni mmg tau makan je mmg x reti masak langsung pun. Pada saya org yg jual tu mmg sedap gila la...Lama-lama sya bosan dan rasa macam x sedap sangat dah yg org buat. So.. saya pun try la bt sendri main agak2 je n ikut tekak saya yg mmg cerewet dgan bab makan yg mmg nak makan sedap je.


Bahan-Bahan:
Mee kuning
Serbuk kari (dibancuh dgn sedikit air)
Daging/Ayam
Telur-direbus
Taugeh-dicelur
Sawi-dicelur
Cili merah-dihiris
Tauhu-digoreng & hiris
Bawang goreng
Daun saderi-dihiris
Santan-1 biji kelapa
Kerisik-sedikit
5 biji bawang merah- dikisar
3 biji bawang putih-dikisar
7 tangkai cili kering-dikisar
2 kuntum bunga lawang
1 batang kulit kayu manis
3 biji buah pelaga
Kiub ikan bilis
Garam
Gula
Cara:
1)Panaskan minyak, tumis bunga lawang, kulit kayu manis & buah pelaga shgga naik bau.
2)Tumis bawang merah, bawang putih & cili kering yg tlh dikisar hgga wangi & garing. Bancuh serbuk kari dengan sedikit
   air dan tumis.
3)Masukkan daging, biarkan sekejap tambahkan air & masukkan santan.
4)Masukkan kiub ikan bilis, sedikit kerisik & masak hingga daging empuk.
5)Masukkan garam dan gula ikut cita rasa setelah kuah kari tidak pekat dan tidak juga terlalu cair mengikut citarasa
Cadangan Hidangan:
Celur mee kuning dan toskan. Letakkan di ddlm mangkuk. Letakkan sawi, taugeh, tauhu, cili merah dan telur rebus. Siramkan dengan kuah kari yg panas. Taburkan bawang goreng dan daun saderi
Tambahan:
1)Kalau nak guna ayam potong kecil-kecil & goreng sikit untuk elakkan daging ayam berderai blh guna minyak ayam tadi 
   untuk tumis bahan-bahan kisar lagi best rasa dia.
2)Utk rasa kari yg lbh sedap bancuh & ltkkan dlm peti ais sblm menumis.

3)Sebelum celur mi tu... basuh bersih2 sampi hilang minyak, masukkan sesudu gula pasir dalam air panas dan masukkan
   mi. Tujuannya nak hilangkan rasa kapur dan mengurangkan rasa sakit perut bagi yang sensitif dgn mi kuning ni.
 

No comments:

Post a Comment